PAMELAVIMAI IR IŠPAŽINTYS ŠKLĖRIAMS
Vasaris 2020
9
SEKMADIENIS
Apolonija Marijus Joviltas Algė Erikas Polė Erika
Tarptautinė odontologų diena
Vandenis (01.21-02.19)
Vandenis - Žiurkė - 40
4. Labas, broli 
Tyčia ar netyčia, bet suprantu, kad įsileidžiu į knygelės rašymą. Toks supratimas reikšmingesnis pasidarę, kai pamačiau, jog atsiradusi nemenka galimybė tokią knygelę parašyti bendru rašalu.
Atsitiko taip, kad pamatęs a. a brolio Vito fotografiją, prisiėmiau ją kaip priekaištą sau: kur esi, broli? Kas atsitiko, kad mudu tokie tingūs susitikimams? Ir tiesiog ant nuotraukos internete parašiau: „Labas, broli“. Ir buvo smagu (būtent smagu, linksma, o ne liūdna), kai atsiliepė ir jo dukros, žentai su anūkais, o ir atitolę nuo giminystės žmonės. Netgi, atrodytų, ir tie kurie savo veikla, rūpesčiais kilstelėti prie aukštesnių būties dalykų. Mintyse turiu Joną Grigą. Jų daug, taigi Grigų, o Jonų dar daugiau, bet šis Jonas man Lietuvoje toks labiausiai vienas. Pabandžiau prisiminti, kada jį paskutinį kartą matęs, nuotaika bjuro, bet pasikrapščius savo šiukšlinėlyje po popiergalius, vos perskaitęs iš ten kelis žodžius, ne tik kad atsimenu, bet regisi, kad matau Vilniuje Mokslų akademijoje, kai jos tribūnoje vieną Grigą –filosofą, pakeičia kitas Grigas – fizikas. Na, o tuomet man jau tereikia tik patylėti, nes pats Jonas Grigas iš tribūnos taip:
KAS MES ESAME?
Aš manau, MES esame sena, maža Europos tauta su visais iš čia kylančiais garbingos tautos atributais. Diskutuoti, mano akims žiūrint, čia nėra ko.
KUR MES ESAME?
Mes esame ten, kur eina visos Europos tautos. Tai čia nėra ko verkšlenti dėl globalizacijos proceso. Jis neišvengiamas. Iš tikrųjų, kaip kad sako mano bendravardis profesorius Grigas ir kiti, tas VYKSTA, bet kas ta globalizacija skatina, kas mus pavertė didžiuliu kaimu? Tai mokslas, tai kompiuteriai ir ryšiai arba telekomunikacijos, kaip madinga vadinti
Sudėkime visus kompiuterius, nutraukim visus ryšius – nebus globalizacijos. Bet jeigu mes naudojamės mokslo vaisiais – tai neišvengiama; mes norime būti Europos šeimos nariais. Ir štai mato, kur Europa eina, žino: mes einame TEN. Ir vėl diskusijų, man regis, čia daug ir nereikia...
Padėjau atokiau popiergalį su taip jame „įgarsintu“ Mokslų akademijos tribūnoje fiziku Jonu Grigu. Taip, taip, neatrodė jam, kad reikia sukti galvą dėl tokių dalykų, būtent: KAS MES IR KUR MES EINAM. Beje, tai žmogus, nemenkai panaršęs pasaulį, bet iš apsiėjimo, iš matymo, iš šilinio dzūko prigimties, tai eilinis, tiesiog pagarbus žmogus visumai iš kur jis ateina ir nereikia žinoti, kad tai LIETUVOS MOKSLŲ akademijos narys, profesorius, habilituotas daktaras. Todėl visai natūralu, kad pagal Jurgį ir kepurė. Tačiau ir Joną Grigą (bent tuomet) niuktelėjusi mintis, kad gal po klausimu KUR MES EINAME dar kažkas yra pakasta.
– Kas?
Taigi: kas? Betgi šiandien sekmadienis. Duok, Dieve, kad tokio žingeidumo būtų kuo daugiau. Einu per žmonės ir poteriauju rodydamas į save
Dar vis paklausiant išgirstu,
kas sau.
(o ir kitiems), esu?
Ne nuopelnais matuojuosi
bet pasakyti reikia:
Aš pelėda.
Aš paukštis girių,
o kaip žmogus –
žmogus šilinių,
sudėtas raidėmis garsų.
P – piemuo, nes daug ganiau.
R – rašau, norėdamas priminti, kad esu.
A – atrodo, niekas girtuokliaut nemokė,
bet pomėgis šis man kaip dovana. Ar ne todėl nevengiu meilės žmogui,
nors, žinoma, nekeikiu ir savęs.
N – namai, bet jie ne lašiniais dengti,
žinojau – katės nesuės.
A – aš niekad niekam blogo nelinkėjau,
gražiais atsiminimais gyvenu. Štai ir dabar tikiu: kartu suėję parašysim knygą
S – save paspirdamas lazda, paskutinius dantis renku, bet tai nereiškia, kad numirėlis, tačiau išties sakau kad ir ne Pranas Aš.
5. Ėjo į Lietuvą 
Jaučiu, kad ir archyvas atgyja. Jis nedidelis, bet netvarkos ir dulkių daugiau negu žinojau. Ilgą laiką net visai užmirštas buvo, tačiau dabar atsiradusi ir jo trauka – ne kasdien, bet per savaitę atsirandu ne kartą ir jaučiu, kad buvusi mirtina tyla atgyja į gyvastį. Kažkas sušnibžda, pakosėja, taria žodį, dar kažkaip pakalbina, pakibina ir net padainuoja, tačiau akyse aiškumo nėra – vis šešėliai, šešėliai... Suprantu, kad senatvėje, kai klausa atbunka, man atsiradus prie archyvo, ji netikėtai pasidaro jautresnė, imlesnė. O akys? O regėjimas? Po truputį įsitraukiu į archyvinę būtį – valau dulkes, skaitinėju pageltusius, išblėsusių raidžių tekstus ir man nenuobodu. Tikiu, jaučiu ir net žinau, kad zujantys aplink šešėliai būtinai išsiryškins į gyvus atvaizdus, gyvą žmonių ir jų aplinkos būtį ir tuomet... Bent jau ne taip, kaip dabar.
– Kantrybės, Pranuci, kantrybės,– netgi panosės murmėsiu raminuosi, vis geriau įtaigodamas, kad archyvai visuomet padaro tai, kas jiems priklauso, ko iš jų tikimasi ir bėda, kad kažkas dar vis užkliūva žmoguje, išmokstant susikalbėti su tais, kurie prisistato kaip, sakyčiau, šešėlių sinonimai, pakaitalai. Bendravimas su jais laidžia atsiminti ir konstruoti realybę, būti jos sapnais, pasinerti į būtų laikų gyvenimus. Nerūpi suvokti, kur esi. Imitacija pagirtinai stipri ir jaučiuosi, kaip praeitų laikų Šklėriuose.
– Sustokite! Ar girdite, Šklėrių žmones, ką Jums sakau? Sustokite! – pagautas azarto nuo vežimo prie vežimo mėtėsi šešėlis T. Regis, jis čia buvo vienintelis, kas dar galėjo sustabdyti Šklėrių persikėlimą į Lietuvą: – Sustokite! Ar suprantate, ką darote? Tai išdavystė! Tai atsiprašant kiaulystė, o ne patriotizmas ir meilė Lietuvai. Negalima šitaip! Iškinkykite savo vežimus, – ir pripuolęs prie kito šešėlio: – Agota, Adomulio Agota, iškinkyk savo arklioką. Būk ta Agota, kuri pirmoji supranta, kad šitaip negalima.
– Pone, nešaukite taip. – Nepasidavė įkalbinėjimui Agota ir patarė: – Geriau suskaičiuokite, kiek metų kaip mes einame į Lietuvą.– Ir jau suklususi: – Betgi iš kur jūs mane žinote, pone? O gal jūs žinote ir mano vyriausiąjį brolį Joną. Jis buvo savanoris. Aš dar lopšyje buvau. Tai skaičiuokit, pone, kiek jau metų, kaip mes einame į Lietuvą. O dabar va, ačiū Dievui, sėdžiu vežime: į Lietuvą išvažiuoju. Gal Dievulis pagaliau padės. Ne, ne, pone, čia nėra tokios jėgos, kuri mane ir visus mus sulaikytų, – kalbėjo Agotos šešėlis ir it prisiminęs: – Tai, sakai, kad nebuvai ten sutikęs mano vyriausiojo brolio Jono, Lietuvos savanorio? – Ir nedaug laukus, timptelėjo vadeles:
– Noooo!.. Noooo! Krutėkim!...
–Trrr! tprūūūū – stabdė arklį šešėlis, kurį čia žymiu raide T. Nors jo balsas man pažįstamas, žinomas, bet ne be rizikos suklysti. Ir darbas jo nelengvas. Nesimanė, kad vienas jį gebėtų padaryti, o pasistengti geriau , atrodė, kad jau neįmanoma.
– Žmonės, puikiai suprantu, kas darosi jūsų krūtinėse, širdyse. Bet... Dievuli tu mano! negalima šitaip. Visi išvažiavę, palikę savo žemę, namus svetimiems, jau niekuomet negalėsite sugrįžti... Adomulio Agota, Lietuvos savanorio sesele, – prašė ir meldė šešėlisT, – turėtum suprasti, kodėl taip kalbu. Žiūrėk: kryžius... Kokia sopulinga Jėzaus kančia po juo, bet nei kryžiaus nuo pečių, nei erškėčių vainiko nuo galvos nenumetė. Ir teka kraujas, pervertos ietimi krūtinės, bet... bet juk žinai, Adomulio Agota, kad atėjo jo prisikėlimo diena.
Reikėjo gerai žinoti šilinių dzūkų krašto istoriją, kad jo kančia lygintumei su Kristaus kančia po kryžiumi. Pagaliau, perdėta tai ar ne, net ne apie tai kalba – Vilniaus krašto lietuviai, būdami savo žemėse ir prie Lietuvos su laikinąja sostine Kaune apie du dešimtmečius gyveno lenkų okupacijoje. Ir va Marcinkonių krašte atsirado tokia galimybė – persikraustyti į Lietuvą. Todėl ir Adomulio Agota su Šklėrių kaimu negalėjusi ja nepasinaudoti.
–- Pone, – atsiliepė jos šešėlis šešėliui T, – Jėzaus Kristaus, mūsų Viešpaties kančią čia žinome visi, Visa Kabelių parapija. Katalikai gi, bet mes maži žmonės, mes nesilyginame su didžiausiais dangaus sūnumis, – pasakė ir vėl apie tai, kas labiausiai rūpėjo: – Pone, o gal žinai kitą mano brolį? Petrą? Kai jį ėmė tarnauti lenkų kariuomenėje tai nusišypsojo ir tarė: matys jie mane joje kaip savo ausis. Ir išėjo į Lietuvą. Ir ten tarnavo Lietuvos kariuomenėje. Ką? Jūs ir mano brolio Petro nematėte? Nesutikote? – stebėjosi ir nenorėjo tikėti Adomulio Agotos šešėlis ir patampydamas vadeles ragino arklį:
– Nooo! Noo! Važiuojame į Lietuvą...
Įkvėpiau į krūtinę oro tiek, kad senoji kaip neteptas vežimas net sugirgždėjo: Adomulio Agota, Agota Adomulio. Negi tai dar vienas Šklėriuose išnykęs Karlonų kelmas? Palauk, palauk, Adomulio Agota, Leisk man dar dienelę kitą atsikvėpti. Kažko daug nepamenu, bet Bladuką atsimenu. Taigi ar nesi jo moteriškaitė, Adomulio Agota? Atsimenu ir tave. Kad ir ne kažin kaip, bet... ar ne paskutinį kartą grybaujančią mačiau...
– Dar grybaujat, tetule?
– Dar, vaikeli, dar Netgi ir pažinau. Taigi Karlono Vincos ir Stepkos Pranas. Kai karieta važiavai, mano svecas buvai...
PAMELAVIMAI IR IŠPAŽINTYS ŠKLĖRIAMS
6. Ėjo į Lietuvą II 
Užslenka minutė, kita, kai ir pačiam pasinori pasilikti archyvo eksponatu. Anksčiau taip nepasitaikydavo, o dabar, kai...
– Kas – „kai?“
– Nežinau. Kažkokia nauja pajauta atsiranda atėjus man į archyvą ir darosi, jautresnė, aktyvesnė už kitas. Net pagalvoju, kad tai, ką pagal savo paskirtį turėjusios padaryti kapinės, jos tai nepadariusios. Tačiau tai irgi ne joks tokios pajautos supratimas, greičiau kažkoks
štrichas, paslauga, gal paskata, paraginimas ar paprašymas ateitį į patį save giliau, kur jau ir mirusių nėra. Bažnyčia žmogų per mirtį kelia į dangų, o čia...
– Kas – „o čia?“, – man nutilus vėl pajaučiu primygtinį pareikalavimą neužsičiaupti mintyse, išklibinti kažkokias dvasioje sukrautas galimybes orientuotis būtyje, kuri man nežinoma dar. Šioje būtyje jau regisi, kad materijos gal nedaug reikia gyvenimui mobilizuotis. Tačiau žvilgt į save ir atsimenu, kad ryte užšokęs ant svarstyklių, sužinojau, kad nepaisant kokių charakteristikų jį, mano materija būtų, tačiau tikra, kad jos man prireikia turėti šimtą du kilogramus. Ar tikrai jos tiek reikia gyvybei ir jos veiklai išlaikyti? Archyve tiek daug juntamos judrios gyvasties, kad sunku suvokti, kas atsitiktų, jeigu tokį chaosą „aprengtume“ kūnais.
Paėmiau į rankas lapelį, bet „paėmiau“ taip, kad neatsimenu; lyg jį kažkas man būtų ne tik padavęs, bet ir prisegęs prie delno. Nepakanka to; aš netgi jaučiuosi, kad iš jo išėjęs atėjau ne į šalia atsiradusią Vilniaus arkikatedrą, o atėjau į šalia jos esančią Mokslų akademiją. Tačiau – bent man – svarbiau, kad jaučiuosi iš jos lig šiol neišėjęs. Tribūna truputį kilstelėta nuo grindų, o talpi akademijos salė savo auditoriją vos betalpinanti – visos palangės publikos apsėstos, visuose kampuose taip ankšta, kad ir pelukei nėra vietos prisiglausti.
– Kada tai būta, kada?
– Man tai, bevardi, nerūpi. Sakiau gi, kad iš ten neišėjęs, o štai ir fiziką Joną... kaip jis ten tituluojamas? – girdžiu:
J. GRIGAS: Galbūt yra kitokia mintis, gal kai kam atrodo, kad mes einame ne ten, kad gal mums reikėtų grįžti iš kur mes išėjom, kad gal į kokio nors kaimyno didžiojo globą mums reikia grįžti.
Kaime, kai nuvažiuoji, ten tokių kalbų yra daug. Tai aš čia daug nekalbėdamas pacituosiu iš man pažįstamo ispano šnektos, su kuriuo atsisėdome išgerti kavos. Tada atvažiavau iš Tarybų Sąjungos. Ir štai ką jis pasakė: Jūsų bolševikinė socialistinė sistema yra geriausia pasaulyje... tinginiams, bukiems, ligotiems, neiniciatyviems, nekūrybingiems ir aplamai silpniems žmonėms... Geresnės nesugalvosi.
Tenka ir vėl atsikvėpti, kad krūtinė kaip netepti vežimo ratai sugirgždėtų. Kodėl taip? Ne, man pasakyti nesigauna. Priežasčių daug. Žmogaus senatvė irgi nemenka priežastis naujoms pajautoms atsirasti, o senas užmarinti, užmiršti. Tačiau argi tai priekaištas jai, senatvei, kuri man pradeda vis labiau patikti, nepaisant, kad jau senokai į ją rodau kaip savo aptukimo, savo tingulio priežastį. Vargas jai tokiai, tačiau ji kantri, ji atkakli ir šit pamanau, kad nors ir girgžda kaip netepti ratai, tačiau niekur taip toli, taip plačiai be jos (ypatingai po Savęsp), negebėčiau pasidairyti.
– Trrrr! Tprūūūūū! – stabdo T šešėlis pakilusius išvažiuoti į Lietuvą ir šaukia, kalba, prašo: – Atleiskite man, visi Marcinkonių krašto žmonės, kad nežinau žodžio, kuris galėtų jus sustabdyti. Gal va, pažiūrėkime kaip teka Grūda ir pagalvokime, kodėl ji teka? Teka ir teka. Būtent čia, šioje žemėje, trykšta tieji šaltinėliai, šaltiniai iš kurių ji semiasi vandenį. Argi tekėtų Grūda, jeigu jų nebūtų? Jūs, žmones, esate šio krašto lietuvybės šaltiniai. Ir negalima jums išeiti, nes pražūtų lietuviškas kraštas kaip kad Grūda išdžiūtų be savo šaltinių. Tuomet nesunku būtų jį išarti ir apsėti bet kokia sėkla. Agota Adomulio, – vėl puolėsi T šešėlis paramos,- Agota, dviejų išėjusių į Lietuvą brolių sesele, ir Tu, jų sengalvėle motina, padėkite botagą , paleiskite iš rankų vadžias, lipkite iš vežimo ir kartu su manimi stabdykime pakilusius išvažiuoti šilinių krašto žmones. Darykime taip, kad išvažiavimui į Lietuvą kelio jiems nebūtų, kad jo vietoje suliepsnotų ugnis, užsikurtų peklos, – siuntė išeinantiems negandas T. šešėlis, bet nežinodamas kaip tai padaryti, jau kėlė balsą į dangų, prašydamas paramos: – Dieve, padėk!
– Negi, pone, taip ir nesuskaičiuosite, kiek jau metų, kaip šie žmonės eina į Lietuvą? – ramiai stebėjosi Adomulio Agota ir jau apie trečią brolį: – O gal tu, mielas ir ryžtingas žmogau, žinai brolį Dominyką? Jis neva išėjo tarnauti į lenkų kariuomenėje. Betgi paklausyk. Klausai? Ten orkestre triūbą pūtė. Ar girdi? Tai jo, tai mano brolelio Dominyko triūba pustosi, groja,– paklausė, paklausė lyg tikrai girdėtų:- Žinau, kad negirdi, o aš štai girdžiu: „ Lietuva, tėvyne mūsų, tu didvyrių žeme..“ Negi, mielas ir ryžtingas žmogau, negirdi brolelio triūbos? Neilgai lenkų kariniame orkestre grojo; ir su uniforma, ir su triūba perėjo į Lietuvą. Girdi? Groja? – vėl nutilo Agota, o paskui priekaištingai:- O tu va nori taip padaryti, kad mums kelias į Lietuvą išnyktų. Kai viskas, viskas paliekama – ir žemė, ir gimtieji namai, kai iš Ten girdi brolio triūbą, tai kelio į Lietuvą joks pragaras nepastos,– neperkalbamos buvo Agota ir jos motina. Pakėlė viršum arklio nugaros botagą:
– Nooooo!... Nooo!. Ėgi, kam čia tos tuščios kalbos. Važiuojam į Lietuvą!...
Rašyti komentarą
PAMELAVIMAI IR IŠPAŽINTYS ŠKLĖRIAMS
7. Ėjo į Lietuvą III 
Archyvinė būtis... Hmm, nuo kada aš joje su tokiomis pajautomis? O buvo laikas, kai nežinojau, neįtariau, kad tokia yra. Dabar jau pradedu suvokti, kad tai labai didelė esybė, kuri nesileidžia man būti suvokta, tačiau tai tik skatino ryžtą pasilikti ne tik budinčiu, bet ir prasismelkti į tokią būtį kuo giliau ir labai panašu, kad esi ten laukiamas kaip atradėjas, kaip, tarkime, Liudo Mažylio (profesoriaus) laukė Vasario 16 aktas ir jį pasirašiusieji. Ne tik laukė, bet ir pagal galimybes stengiasi padėti. Kad ir kaip šešėliai ar bent iš panašios jiems ne materijos.
– Trrrr!... Tprūūūūū!... Sustok, Adomulio Agota, trijų į Lietuvą išėjusių brolių, sese. Ir tu, jų motina, ir visi jūs, su botagais ir ratais į Lietuvą pasišovę išvažiuoti, – nepailso įtikinėti T šešėlis.– Maldauju, prašau. Deja, bejėgis padaryti taip, kad su savo kraustuliais išliptumėte iš vežimų. Tačiau dar yra viltis... Prašau, meldžiu: išlipkite kad ir be mantos. Pasijauskime lyg paskutinį kartą atėję į bažnyčią. Galbūt malda padės girdėti ne tik Dominyko triūbos garsus, bet ir rauda šios nelaimingos žemės, kuri jus čia maitino, iš kur tiek metų ėjote ir ėjote į Lietuvą.
– O tai ką? Ar mums Perlojos respubliką kurti? – kažkas pašaukė iš susiruošusių į Lietuvą šklėriškių.
– Adomulio Agota, tu arčiausiai manęs, padėk man pasimelsti, kad tavo brolio triūbos garsai sudejuotų visos Lietuvos kančia: kol dar gyvi, kol esame, kol dar čia mūsų namai, tai čia turėtų būti ir mūsų kapai.
– Mielas, užsispyręs žmogau, gal tu sutikai dar vieną mano brolį? Motiejų? Irgi vaikščiojo į Lietuvą. Tu štai kvieti melstis Šv. Juozapui. Nelinksta keliai klauptis. Bet va, atsiminiau, kad klausiu ne to, ko reikia. Motiejaus negalėjai sutikti. Jis ne Lietuvoj, jis Lukiškių kalėjime Vilniuje. Aštuoniems metams lenkų teistas už „pasivaikščiojimus“ į Lietuvą, – pasakė Agota ir ryžtingai:
– Ne, žmogau, aš nesiklaupsiu, kol Šv. Juozapo bendravardžių kompanijoje duoną valgo Juzefas Pilsudskis. O, atleisk, Dievuli, man nusidėjėlei už tokią nuodėmę, – žegnodamasi sudejavo Agota. – Gal kada nors, o dabar – ne. Dabar nesiklaupsiu. Užtenka. Pasikalbėjome. Važiuojame į Lietuvą. Į Lietuvą. Tik į Lietuvą...
Ramu, tylu...
Todėl manau,
kad galim pakalbėti:
aš neužaugau Lenkijai,
tačiau mano varde
ir Lietuvos juk negirdėti.
Man sako,
kur gimiau –
ten Lietuvos nebuvo.
Tiktai vietovardžiai
tyri kaip dzūkų kopų smėlis –
Darželiai, Margionys, Kabeliai...
O Šklėriai
kryžius kėlė
kuo aukščiau,
kad pamatytų Musteika
ir Marcinkonys,
ir net raistai Čepkelių.
Nuo čia lig Gardino
kaip lig kalėjimo – netoli.
Tenai gimtadienį sūnaus sutiko tėvas.
Dabar, kuomet kalbuosi su jumis,
tai guli prieš akis
eilutės laikraščių nereikalingos,
bet ačiū joms, archyvinėms,
jos – mano paspirtis.
Kai šalia jų – labiau tikiu,
kad praeitis – ne vien tik praeitis.
Iš jos į dabartį nešu ir eilutes,
kurios neleido Vincui pamatyti
tą sausio naktį gimusio sūnaus:
„IŠ VILNIAUS KRAŠTO LIETUVIŲ, BUVUSIŲ POLITINIŲ KALINIŲ SĄRAŠO –
Pavardė, vardas:
Karlonas Vincas.
Sprendimas:
12 metų.“
Lig Gardino
kaip lig kalėjimo – netoli.
Kur kas toliau lig vardo – Pranas.
Ot, ir užaugau toj šaly
Františeku –
Lenkų kalėjimo sūnumi.
Ne Lenkijai.
Tačiau mano varde
ir Lietuvos juk negirdėti.
Labai prašau,
išėjusį Anapilio kely
vadint mane Pranu
ir neapkęsti ar:
tegu ramybė jam.
tegu su kryželiu...
Akys sužiūri į archyvinę politinių kalinių nuotrauką: kraštutinis kairėje pusėje sėdi Vincas (Vinca) Karlonas, Lenkijos teismų teistas kalėti 12 metų. Kitų šešių nežinau. Galimas daiktas, kad tarp jų ir Adomulio Agotos brolis Motiejus...
Rašyti komentarą