14. Kai Vilnius anksčiau negu Gedimino kalnas.
Kalendorius sumaniai, tvarkingai, pedantiškai „įkrėstas“ į aplanką, atsivertė anksčiau negu du tūstančiai dvidešimtųjų metų pirmoji diena. Pagal įpratimą sakau – DIENA. Dar reikėję užversti ir vieną, ir kitą jo lapelį, kol atsivers ir ji, sausio mėnesio ir visų Naujųjų (1-oji .
... Ankstus vakaras, užsikrėtęs vis gilėjančia tamsa, iriasi link vidurnakčio. Laukiu kol taip atsitiks ir iš visų kiemų, iš visų Vilniaus kampų, trinktelėjusios petardos pradės Naujuosius. Žinojau, kad taip bus, kad taip stengiamasi dėl šventės, dėl geros nuotaikos, bet nesmagu. Dar laukdamas mintyse matau, kaip švilpdamos pakyla skristi įvairiaspalvės raketos, subyrėdamos į žiežirbas, į kibirkštis, girdžiu, kaip pradeda kaukti, staugti šunys, kniaukti katės, o ir miestelėnai nerimauti kas kaip: pradedant maldomis, kad namų langai nebūtų sudaužyti, automobiliai išliktų sveiki iki galingo, džiugaus šurmulio, nelyg pakylant į ataką su laimingu gerklėse „valio“:
– Valioooo!!! Sveiki Naujieji, sveiki 2020!!!
Naujieji? O jeigu geriau, protingiau pasamprotavus? Kažin, kiek to naujumo Naujuosiuose? Tačiau ir tokiai analizei atlikti reikalinga turėti praeitį, turėti savo kiemą.
Kiemą? Savo?
Grįžau namo.
bet – ne, dar – ne,
dar per anksti taip tarti.
O kiemas – jis nuo kur?
Jau nemanau, kad tokį tvoromis
kartu su savimi galėčiau apsitverti.
Tegu nebūna nuolaidų,
man šitokioje savasty
namo pareinančiam.
Žemėlapių nereik,
ir ratų (ar sparnų) taip pat – nebe.
Užtenka tiek, ką savyje turiu;
nepėsčias net tuomet,
kai ant akmens prisėdęs
Ir štai regiu, kaip prieš akis atsiverčia dar vienas kalendorius. Nei šioks, nei toks – nutriušęs, kad sarmata tokį ir sau prie akių kelti ir rodyti kitiems. O kas ten parašyta, pro jokius akinius neperskaitysi. Reikia balanos. Žinoma, jeigu esi Šklėriuose. O jeigu Vilniuje?
Oi, kaip tai seniai. Tuomet net ir Gedimino kalno nebuvo. Ir vis dėlto, Vilnius jau buvo be jo. Be bažnyčių, bet... Bet ar tai svarbu, jeigu ir nieko nebūtų, bet yra Tauro kalnas, o virš jo naktimis vaikšto ir šviečia prožektoriai. Iki kalno netoli, tačiau tai tik šiaip sau, kur kas smagiau įsikibus į lango rėmus matyti, kaip po dangų vaikšto ugnys.
Karo?
Na ir tegu... Tegu! Argi be jo būtų atsiradę, kad ir tokie mano užrašai?
Užsidarau.
Supraski, kad varau save į kampą
iš kur pasaulio
kuo mažiau žinočiau.
Tai nereiškia, kad kurčias, luošas,
kad nors kvėpuoju, bet... lavonas.
Tai reiškia tik, kad nesvarbu,
iš kur diena man patekėtų,
poilsio į sielą neatneš.
Ir ten, kampe, pasaulis man
nuo lopšio iki...
(Šią datą paslapty laikau)
Gal tai padės giliau
į AŠ įsižiūrėti...
2.
Žibėki, laike, iš visur
žibėk visaip –
Atsimenu, kaip būdavo šviesu,
kai degė balana,
per ją raidyną iš tamsos išplėšęs,
dar nežinojau, koks anas šnekus...
Ant popieriaus sugulę raidės
Viena, kita, ir dar, ir dar...
Tiek suskaičiuoti jų nemoku.
Pirštu paspaudžius šaukia A
Kita kitaip, trečia ir vėl ne taip
Ir buvo nesmagu,
kad jos burnų neturi,
kad be liežuvių jos –
Reikėję žiotis man už jas
ir už kiekvieną vis kitaip
3.
Tai ne pradžia.
Pradžia kažkur giliau.
Lopšį palikęs, išėjau į Vilnių.
Norėčiau atsiminti šitą kelią
kaip jis atrodęs iš tiesų,
O čia, jau Vilniuje, mačiau,
kaip prie manęs,
šalia išmūrytų namų,
išaugo Tauro kalnas.
Toks didelis,
kad net išmokti nesuspėjau,
deja, ir karo – ne.
Ne vieno šūvio negirdėjau.
Nors jis jaunesnis už mane.
4,
Gražu –
Vilnius be karo,
Tačiau – su manimi.
Dar pamenu ir pirmą savo upę Nerį.
Kam reikalinga ji, ką veika –
nebuvo man svarbu.
Ant dugno jos, po kojomis
gražiausi akmenėliai,
kad nors į burną – dėk!
Taip ir dariau – dedu.
Pakrantės smėlis Vilnių puošia
daugiau negu...
Ten, kur pilis dabar
ant kalno Gedimino
išlikus atminty tyla
Ir nieko, kas galėję būti ten –
Nėra, nėra ...
Kokios galybės užrakinę miesto būtį?
Ir katedros, kuri dabar,
taip pat nėra, nėra.
Kaip Bonapartas į Paryžių
be Onos bažnyčios
panašiai ir aš grįžau iš Vilniaus,
bet vis dėlto – pilietis jo.
5.
Nebelaikau savęs tuo ypata,
kuris gebėtų Vilnių atstatyti.
Tegu nebūna man,
koks iš tiesų jis buvo.
Dabar laikai kiti,
jie miestą aplenkia
aukštesnėmis statybomis
negu jo katedra
ar Gedimino kalnas su pilim
Dangoraižių pavėsyje
nebūtų įžūlu
užkėlus juos ant delno,
parnešti į Savęsp.
Bet ne, oi ne.
neleisk, dzievuliau, šitaip paskubėti –
pradžia tebūna panaši, kaip mano.
6.
Atsimenu dar mirtį.
Šaltoka ten
Ir prieblanda po visą erdvę vaikšto.
Matyt, kažkas nutiko, kaip kare
Jo karstas už mane aukštesnis.
Ramus žmogus, kai pašarvotas,
Kas ant krūtinės jo?
Aš mažas. Nemačiau.
Ir tik dabar,
(ar tik ne pirmą kartą pamanau)
kad karas – būtent man,
jis būtent Vilniuje
ir būtent šitaip prasidėjęs,
sušalusia tyla užklotas.
Šiurpi vėsa po vis erdvę vaikšto...
Jei reiktų rinktis pragarą ar dangų,
manau, kad taip sužvarbus
(o juo labiau –lavonui)
pragaras geriau.
15. Iš „Pelėdų Proezijos“
Namolio pas Aleksandrą Diumą
Kada į lopšį
kūnu būti atėjau,
tie metai be pradžios.
Galbūt ir apie juos bent kiek rašiau,
tačiau, kai rašalo nedaug,
nereik bet kaip
suprasti juos.
Grįžtu NAMO.
Jau netoli
Naujieji metai man vėliau
ir Ožiaragis nepadės.
Jam neužaugęs dar esu,
net ir lopšy neranda.
Tačiau nemoku peikti jo
kai į sekmadienį lopšiu
kaip Nojaus kad laivu
(gal būt, jo skiautele,
ar bent užuomazga energijos,
iš kur susikuria materija)
plaukiu...
Kaip kas kalbėtų – taip ar ne;
tiesa išlieka kaip ir bamba,
maitinusi kelionėje mane
į tokią būtį.
Supu save,
gimtadieniu save supu,
bet ne todėl, kad miegas merkt akis.
Energijoje amžinas esu
Ir vis dėto lopšys kitokį piešia,
meistraudamas materiją
pavidalu žmogaus.
Vandeni, ar girdi?
dėkoju už dešimtmečius, iš kur
aukštais bokalais savo dalią samstau
Man Ožiaragis tartum priešaušris
ateinančiam pabūti į Savęsp.
Kaip gera atsimint
dar būsimą (kartoju – būsimą,)
dar neparėjusį namo.
į tą sekmadienį, į lopšį jo,
į savo kūną.
Gal vienas tik ir pamąstau ,
kaip ši būtis nepaprasta –
dar ne materija esu
(greičiau – tuščia vieta)
kai per Visatos laiką
braunuosi NAMO.
Lopšy,
ir kaip surast tokį tave
ir kaip tokį save
sumūryti į kūną?
Jūs sakote – Naujieji...
O man jie nemenkiau Nauji,
kaip pasibeldusiam į šimtmečius
atverti jų duris
ir pamatyt save
pareinantį namolio...
– Maždaug prieš vienerius metus, ieškodamas Karališkojoje bibliotekoje medžiagos savajai Liudviko XIV istorijai, aš aptikau „Pono d`Artanjano atsiminimus“, kurie, kaip ir daugumas veikalų, rašytų toje gadynėje , kada autoriai galėję pasakyti tiesą, nerizikuodami ilgesniam ar trumpesniam laikui patekti į Bastiliją.
Man į biblioteką nereikėję eiti, kad va šitaip susitikčiau su Aleksandru Diuma (tėvu), pakako pasikapstyti savo knygų lentynoje, nušluostyti dulkes nuo jo raštų ir jam asmeniškai pasakyti:
– Atsiprašau, pone, kad trukdau jus, tačiau dabar toks laikas, kad nei pono d`Artanjano atsiminimų, nei jūsų raštų skaitymas – ne mano darbas. Man reikalingas pats d`Artanjanas. Netgi pasakysiu: jis man reikalingas su visa jo muzika.
– Kažin, iš kur atkakęs, jeigu ne paslaptis. Kokiu žvaigždynu žymėtas?
– Jie man viršum Vilniaus įsišvietę kone prieš šimtą metų, o šiapus, kur beldžiuosi į tamstos namus, net ne kažin kaip orientuojuosi.
– Prasideda. Vėl iš naujo. Tik kitais laikais,– dar atidžiau sužiuręs į mane pasakė Aleksandras Diuma (tėvas).
Iš„ Pelėdų proEzijos“ (16
Naujininkų tamsoje
Dar vis rašau tuo pačiu rašalu kaip ir kažkada juo parašęs pirmą raidę, tačiau suprantu, kad toks rašymas baigia poreikį. Manau, kad užrašai – irgi, tačiau inercija tokia, kad suvokimas apie sunkų bevertį darbą, manęs neatitrauks nuo jo. Tiesiog užrašant save ir paliekant tokį tik sau, kad ir tik šiandienai. Šį kartą taip:
Kartoju žmogų,
mažai žinodamas,
kad Viešpats
net tokį darbą paliepė daryti.
Ne visą, oi, ne nuo pradžios,
ne iki pabaigos,
kad Jis toks – tipu tapu – kaip ir Aš
ir vis dėlto akivaizdu –
kartoju Žmogų.
O laikas? Jis kažkaip savaime
pro lopšį vis, pro lopšį
pakrapina tartum lietus,
ir greitai pajaučiu, kad augu tuo,
kas jau daug kartų buvę.
Ir ką sakyti?
Kad ir sau?
Kad vienas aš už jus visus
kaip jie visi už mane vieną?
Sustok, akimirka.
tu nuostabi
net ir tuomet kai norima
kažko išmokti.
Be teleskopų tolumas regiu
kai ten, kažkur toli, toli
ir Dievas žemę aria..
Nenoriu slėptis nuo savęs,
kam netinku – tegu nežiūri,
Akmuo – gražu,
bet gyvastis – gražiau
netgi daugkart kartojant Žmogau
Vieni pasako, kad plevėsa Aš
kiti dar, kad tingus kaip kelmas
O moterys, o Suliko!
geriau mane palikite be kelnių,
negu prie Vardanto su masturbacija
Maniau, dar patylėsiu,
užtruksiu kažin kiek,
prisėsdamas pakelėse ant akmenėlių,
tačiau lemtis – gudresnė už mane.
Į naktį, į jos tamsą įeinu,
o ji sužiurus į akis,
vis atkakliau
muškietininkais būti kviečia.
Kiek dar išlikę jūsų,
kelkitės, senieji d`artanjanai!
Kažkas užspringo žygiuose jaunų dienų.
Balnokite žirgus, aramiai, portai, atai!
mūs laukia karalienės, karalaitės
laukia Suliko...
– Ak seni, seni, – pats sau ir priekaištauju ir nuo priekaištų ginuosi. – Girdžiu, kaip braška kaulai, betgi kepurę ant galvos keliu. Taip, taip, žinau, kad tik tiek jau neužtenka. Jau prireikia ne tik Poe, ne tik kepurės ant galvos, bet ir Pro (prozos). Ir Dieve, kaip smagu, a? Kaip smagu. Kas galėjęs taip pamanyti, jog taip atsitiks?
Per Naujininkus ėjau gerokai pritemus, kai pamačiau pašlaitės pakraščiu krutančias, judančias, pažeme bėgiojančias ugneles, susitelkusias į nediduką apskritimą. Tamsu. Ugneles nešiojantis vaizdas artėja, artėja. Ir štai pirmą kartą Naujininkuose pamatau, kad šitaip, pauostinėdamas po pašlaitę, nerimsta šuo. Siluetas jo labiau numanomas negu atvaizdus. Dar po kurio laiko, suprantu, kad šuo laikomas už pavadėlio ir laiko jį moters ranka. Širdis pradėjo plakti. Smarkiau, smarkiau ir jau beveik įsitikinęs, kad susitinku su prapuolėle.
– Džaivild, tu? – garktelėjau plačiai pražiojęs burną.
Suurgzdamos šunimi ugnelės šoktelėjo į viršų, o moters balsas:
– Nelieskit manęs, nelieskit mano šuns. Nelieskit, nelieskit.
Sustojau kaip įbestas žemėn stulpas, kad nei į priekį, nei atgal. Stebiu, kaip ugnelės atitolsta, girdžiu dar vis nerimaujantį šunį ir kaip moters žingsniai, užšokę nuo pakrantės žemės ant šaligatvio nukaukši giliau į Naujininkų tamsą. Laikas atitolsta, bet nemoku nepatikėti, kad taip sutikęs prapuolėlę, pragaišėlę, mokėjusią palepinti mane ištikimo riterio vardu.
Dingo, nėra, neva apžergusi šluotą baltos raganaitės (laumės) išvaizda. Jeigu ir labai norėčiau nepatikėti ją, sutikus Naujininkų tamsoje, nemanau, kad tai man pavyktų.
Dabar gal reiktų paspėlioti,
kodėl ir šitoks darbas man,
tačiau tik ne šiandieną, Ne!
Aš nesakau, kad būtent Ją
regėjęs Naujininkų naktyje,
bet ir nuo šitokių paveikslų
nelengva atsigauti, Suliko...
Nereikia žiebt ugnies, nereikia;
tokia tamsa jautriau už šviesą.
Iš „Pelėdų proEzijos“ (17
Ko dar reikia, kad Dievas būtų visur?
Neatsimenu kuomet taip ilgai užtrukusios Kūčios. Jau antai prieš kiek laiko, kai atsivertė Naujieji. Ir Saulė nuo to laiko tik kėlėsi anksčiau ir aukščiau, leidosi vėliau ir žemiau, diena po dienos šviesos vis daugiau, daugiau. Taip ir geriau bus netrumpą laiką. Tai ne naujiena, bet šį kartą nė kiek neatsilieka ir Kūčių vakarienės stalas. Regiu jį kaip gyvą, kaip prie jo nepalikus tuščių vietų, nebūna ankšta. Ar kada taip buvo?
Telieka pasikartojus tik pasakyti, kad neprisimenu, o įspūdis toks, kad tokia Kūčių stalo dalia įsiterps į savastį ir pataps gyvu vaikščiojančiu paveikslu. Štai prisėdu prie jo ir kalbuosi su... Žvakė pati užsidega, bet kuomet diena įsišviečia ir be jos nesunku apsieiti.
Šį kartą rankose laikau, pasak Džaivild, „legendinį 1936 m Luger Parabellum“ ir tiek daug akyse atsiranda, kad neatrodo, jog Dievo tvertas pasaulis, užsiėmęs paslaptimis, kad jis nenori jų tau, Pranuci, atverti. Negi negirdi driokstelėtų šūvių iš jo, negi nematai, taip meilei i apdovanotas Veronika? Ir kas tarė, kad kažkur tavyje sienomis atskirti nauji laikai nuo senų? Kalėdų nakties stebuklai, kaip ir Kūčių vakarienės stalas, jie visuomet palikti būti žmogaus savastyje. Priimki į save d`Artanjaną, priimki Atą, Aramį, Portą, pakviesk į susitikimus su jais Tamtyč, Klaudijų Sulavarvį ir bet ką. Argi laike vietos neužtenka? Visi laikai prie tų pačių Kūčių vakarienės stalo susėda, visos kalbos suprantamos ir visi gyvuliai, visa augmenija jas išmokusi. Sakyk, ko dar reikia, kad Dievas būtų visur?
– Nelabai suprantu su kuo taip kalbuosi, – apsidairęs aplink save ir lyg baimindamasis ar kas manęs tokio negirdi, tariu į taip turtingai apsėdusį Kūčių stalą. Kartu suvokiu, kad ir Kūčių vakarienei visai nebūtina, kad ji būtų padėta ant vieno stalo. Toks stalas gali būti „išbarstytas“ stalais po visą Savęsp (Ašašai), po visą AŠ.
Kaip tai galėtų atrodyti?
Kaip ir dažniau už kitus ypatingiau į akis pakliūva Tamtyč. Sakyčiau, kad tai labai natūralu. Būtent jis prieškalėdinį laiką užėmė stiklo reikalais. Jie ir dabar nepalikti poilsiui, tačiau pradžia jo prasidėjusi lipdymais iš plastilino. Priminsiu:
Tamtyč
Dedikuojama stiklui
tik kada nėra stiklo
ir stūkso šaltyje
sustingusios liejyklos
triušių ausis
lipdau iš plastilino
antis tvenkinyje
šulinį kibirą
gudrų senį
kuris akmenis brangius
iš Veronikos akių semia
Tiek man asmeniškai užtenka, bet gal kas nors tikisi kažką reikalingo ir sau atrasti, tai jį galima perskaityti „Rašyk`e. Gaila kad tik vėliau suvokiau, kaip šis jo kūrinys man dabar praverčia. Jaučiuosi taip turtingas, jog stebiuosi kaip vagys dar nenukniaukė mano Veronikos. Gražu, miela, bet šalia nulipintos iš plastilino Veronikos tą pačią dieną (2019-12-20) atsirado ir Džaivild „Šūvis“. Kaip jį dabar perskaityti „Rašyk`e“?
„Prieš pat atsimerkdama, paspaudžiu gaiduką. Atsitrenkiu į neįveikiamą sieną, skiriančią mane nuo anapus. Luger Parabellum neiššovė. Žvelgiu kaip pro atviras duris vidun liejasi aušra. Rytas be mirties keistas, svaigus... “
Iš tikrųjų tą sykį Luger Parabellum neiššovė. Ir vis tik, kur dingai, Džaivild? Ir ar toks mano šauksmas nepersimeta į šauksmą: muškietininkai, kur Jūs?
Prisemtais iš Veronikos akių brangakmeniais galėčiau nupirkti, kad ir pats nežinau – ką? Bent jau žirgų visai Lietuvos kariaunai aprūpinti. Ir ne tik. Tačiau kaip atrasti bent vieną tinkamą muškietininką? Kartais pagalvoju, kad kaip stebuklą iš plastilino nulipdęs Veroniką, ar nemano Tamtyč, kad taip nulipdysiantis ir Džaivild? Gal, gal, Dieve, jam padėk, o, vadinasi, ir visiems mums, bet tikra, kad jau kuris laikas, kaip „Rašykas“ pasilikęs be Džaivild ir jos kūrybos. Krutinu į paieškas visus Naujininkus, bet irgi suprantu, kad tai tik mažytė pasaulio kruopelė.